The Messenger Of Allah ﷺ said: “Whoever dies without an Imam will die a death of Jahiliyyah” (Musnad Ahmad)

Have a Question?

If you are looking for a specific article search below!

Ahmadi View on Mursal Ahadith (Disconnected Chains)

Introduction

Mursal ahadith mean that a Tabi is narrating straight to Muhammad (SAW) and the name of the Sahabi is missing. Munqata means that in the chain of Isnad there is a missing link. All Mursal Ahadith are Munqata but not all Munqata ahadith are necessarily Mursal. Mursal Ahadith are the highest grade of Munqata.

Maulvi Muhaddith Noor-ud-Deen (RA) – Mursal Ahadith are not evidence

جو شخص رسول اله صل اللہ علیہ وسلم کی نسبت یہ کہنا دوار تھے کہ آپ نے بتوں کی تعظیم کی ۔ ایسا شخص بیشک کافر ہے ۔ اس لئے کہ یہ واضح ہو چکا ہے کہ آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کی بڑی بھاری کوشش بتوں کا نابود کرنا تھی

ابن کثیر اپنی تفسیر میں کہتے ہیں کہ اس باب میں جتنی روایتیں ہیں یا تومرسلہ ہیں یا منقطعہ میں اور ایسی روایتیں تبت نہیں ہوا کرتیں۔ پھر امام صاحب فرماتے ہیں۔ ہم تمہیں سمجھا چکے ہیں کہ یہ تمام روایتیں محبت پکڑنے کے قابل نہیں ہیں ۔ کیونکہ اہل صحت میں سے کسی نے انہیں روایت نہیں کیا اور نہ کسی ثقہ نے سند صحیح یا سلیم متصل سے انہیں استاد

The person who claims that the Prophet Muhammad (peace be upon him) showed respect for idols is surely a disbeliever. It is clear that the Prophet’s (peace be upon him) great and heavy effort was to destroy the many false beliefs of idol worship. Ibn Kathir says in his commentary that all the narrations in this chapter are either Mursal or are Munqata disconnected narrations and such narrations do not carry any weight of evidence (hujjah). Then Imam Sahib says that we have understood that all these narrations are not worthy of being accepted as evidence of love, because no reliable scholar has transmitted them, nor have they been transmitted through a reliable chain of transmission.

Haqiaq ul Furqan Volume 4 pages 33-34

Maulvi Syed Muhammad Ahsan Amrohi RA – Mursal Ahadith are not accepted

یہ بیچمدان شرح اس کی مفصل لکھ چکا اور حضرت اقدس مرزا صاحب نے ازالہ اوہام میں اور نیز ان پر چوں میں بکثرت مذکور فرمائے ہیں وہ ملاحظہ فرمائے جاویں پھر کوئی وجہ نہیں ہے کہ با وجود موجود ہونے صوارف کثیرہ کے حقیقی ہی معنے مراد لئے جاویں اور حدیث مرسل جو یکھی گئی کہ قال الحسن قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لليهود ان عيسى لم يمت وانه راجع اليكم قبل يوم القيامة – اسکی نسبت یہ گذارش ہے کہ اولا تو اس حدیث کی تخریج فرمادی جاوے کہ یہ حدیث کس کتاب حدیث میں لکھی ہے۔ ثانیا تعدیل و توثیق اسماء الرجال سب رواۃ اسناد کی کی جاوے۔ ثالثا بعد طے کرنے ان مراتب کے یہ حدیث مرسل ٹھہرے گی جو بمقابل احادیث صحاح متصل مرفوع کے جو ازالہ وغیرہ میں لکھی ہیں ساقط الاعتبار رہے گی ۔ رابعا اگر کوئی حدیث صحیح متصل مرفوع اسکی معارض بھی نہ ہو تو بھی بعد طے کرنے ان مدارج اربعہ کے حدیث مرسل کے خود حجت ہونے میں کلام ہے ۔ سب اصول کی کتابوں میں لکھا ہے فذهب الجمهور الى ضعفه وعدم قيام الحجة یہ نہیں معلوم مولانا صاحب نے اس حدیث کو ایسے مقام میں جہاں وليل قطعية الدلالت مطلوب ہے اور اسی کی بحث ہو رہی ہے کیوں مذکور فر مایا ہے۔ ایسے اقوال یا احادیث ضعیفہ جو بعض تفاسیر وغیرہ میں لکھے ہیں تو اُن کو باب اعتقادیات میں کیا دخل ہے ۔ ہیچمدان کے ایک محب مکرم اخونا المعظم جناب حکیم نورالدین صاحب ایک خط موسومہ احقر میں تحریر فرماتے ہیں کہ امام شعرانی نے طبقات کبری جلد دوم صفحہ ۴۴ میں لکھا ہے۔ وكان يقول ان علی بن ابی طالب رضی الله تعالى عنه رفع كما رفع عيسى عليه السلام وسينزل كما ينزل عيسـى عـلـيـه الســلام ثم قال الشعراني هكذا كان يقول سيدى على الخواص پس جو معنے نزول علی بن ابی طالب کے ہیں وہی معنے نزول عیسی بن مریم کے ہیں و عــلــى هـذا القياس رفع کو سمجھنا چاہیے۔ قولہ تو اب یہ آیت صارف ہوگئی آیات مذکورہ کے معنے حقیقی سے اقول یہ امر ثابت ہو چکا کہ آیات إِنِّي مُتَوَفِّيْكَ اور فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي وغيره وفات مسیح بن مریم میں نص صریح اور محکم ہیں اور آیت لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه بسبب چند در چند ذ والوجوہ ہونے کے متشابہ ہے اور متشابہ کسی طرح پر محکم کے صارف عن الاحکام نہیں ہو سکتے اور اشارۃ النص بھی بمقابل عبارة النص کے وقت تعارض کے ساقط ہو جاتی ہے

This detailed explanation has been written by the commentator and His Holiness Mirza Sahib has also mentioned it frequently in Al-Izala Auham and in his speeches. Please note that despite the presence of various interpretations, the true meaning of the Suwarf Kaseera (Verses of Abundance) cannot be taken to mean that Isa (Jesus) is alive and will return before the Day of Judgment. The Mursal Hadith which states “Qala al-Hasan Qala Rasulullah (saws) Lil-Yahood: “Inna ‘Isa lam yamut wa annahu raja’ ilaykum qabl yawm al-Qiyamah” (“Hasan al-Basri reported from the Messenger of Allah, peace and blessings of Allah be upon him, to the Jews: ‘Verily, Isa (Jesus) did not die, but rather he shall return to you before the Day of Judgment” قال الحسن قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لليهود ان عيسى لم يمت وانه راجع اليكم قبل يوم القيامة)” is the subject of controversy.

Firstly, its source and authenticity must be established.

Secondly, the reliability and credibility of the narrators of the Hadith must be verified.

Thirdly, it must be determined at what level the Hadith is classified. If it is classified as Mursal, it should be considered unreliable compared to the Hadith that are classified as Sahih and Muttawatir, which are free from errors and discrepancies.

Fourthly even if a Sahih Marfu’ Muttasil Hadith does not go against such a Mursal Hadith, the hujjah of Mursal Ahadith is disputed. In every book of Usool it states “فذهب الجمهور الى ضعفه و عدم قيام الحجة” (“Fa dhaba al-jamhur ila dha’fih wa adam qiyam al-hujjah – The majority went to its weakness and the inability to establish the proof.”, but it is not known why Maulana Sahib has placed this hadith in a position where definite evidence (qati’ud dalalah) is required, and that is what is being discussed. Such statements or weak hadiths that are mentioned in some commentaries etc., what relevance do they have in the realm of beliefs?

. All these principles are mentioned in the books of Usul. Therefore, it is not clear why Maulana Sahib has placed this Hadith in a place where definite proof is required, and that is what is being discussed. What is the basis for including such weak statements or Hadith in matters of belief?

A devoted admirer of Haichamdan, the honorable Hakim Nouruddin, writes in a letter titled “Ahqar” (The Most Ignoble) that Imam Shu’arani wrote in his book “Tabaqat Kubra”, volume 2, page 44, that Ali ibn Abi Talib (may Allah be pleased with him) will be raised up just as Prophet Isa (peace be upon him) was raised up, and he will descend just as Prophet Isa (peace be upon him) will descend. Then Shu’arani says, “This is what my master Ali al-Khawas used to say. So the meaning of the ascent of Ali ibn Abi Talib is the same as the ascent of Isa ibn Maryam, and based on this analogy, the meaning of the ascent should be understood.”

He continues to say that the true meaning of the verses, “Verily! I am going to die” and “And when You caused me to die” and others, regarding the death of Prophet Isa (peace be upon him), are clear and conclusive. And the verse, “He will believe in Me before his death” is ambiguous due to various interpretations, and ambiguous statements cannot be used as evidence in Islamic jurisprudence. Additionally, the indication of the text becomes invalid when compared with the literal text, as there arises a contradiction.

Ruhani Khazain volume 4 Al Haq Mubahasa Ludiana Page 264

Promised Messiah AS – Mursal Ahadith are not Qatiyud-dalalah

Commentating on Mursal Riwayah “ان عیسى لم يمت وانه راجع اليكم”, Masih Maud(AS) states that Mursal Ahadith are not Qati’ud Dalalah.

پھر آپ ابن کثیر سے یہ نقل کرتے ہیں کہ حسن سے روایت ہے کہ ان عیسى لم يمت وانه راجع اليكم یہ حدیث مرسل ہے پھر کیونکر قطعية الدلالت ہوگی ماسوا اس کے یہ بخاری کی حدیث صحیح مرفوع متصل سے جو حضرت عیسی کی وفات پر دلالت کرتی ہے اور نیز قرآن کی تعلیم سے مخالف ہے۔ پھر کیونکر سند کے لائق ہے۔

Then you quote from Ibn Kathir that it is narrated from Hasan that the saying ‘Isa did not die, and he will return to you’ (عيسى لم يمت وانه راجع اليكم) is a Mursal Hadith. So, why should it be considered as conclusive evidence? Besides this, there is a Sahih Marfu’ connected Hadith in Bukhari, which indicates the death of Prophet Isa and is also in line with the teachings of the Quran. So, why should we consider the former Hadith as reliable?

Ruhani Khazain volume 4 Al Haq Mubahasa Ludiana Page 149

Exceptions

  • : ⁠Marasail of Ahlul Bayt , who are widely known to do narrate marasil on the authority of their forefathers.

Sister Article