The Messenger Of Allah ﷺ said: “Whoever dies without an Imam will die a death of Jahlliyyah” (Musnad Ahmad)

Have a Question?

If you are looking for a specific article search below!

Did Hasan Al Basri translate Tawaffa as taking the body to heaven? Did Muhammad(SAW) say to the Jews that Isa returning before Qiyamah?

Table of Contents

Introduction

When non-Ahmadi Muslims fail to prove their aqeedah from the Holy Quran, ahadith, or the Sahaba (R.A), they use extremely weak narrations to prove their point and mislead others.

One such narration is from Hasan Al Basri (d. 110H) using which they prove that Tawaffa (تَوَفَّىٰ) means death during sleep and then taking of body to heaven.

وقال ابن أبي حاتم: حدثنا أبي، حدثنا أحمد بن عبد الرحمن ، حدثنا عبد الله بن أبي جعفر، عن أبيه، حدثنا الربيع بن أنس، عن الحسن أنه قال في قوله : «إني متوفيك» يعني وفاة المنام، رفعه الله في منامه. قال الحسن: قال رسول اللہ ﷺ لليهود : « إن عيسى لم يمت، وإنه راجع إليكم قبل يوم القيامة»(۸)

Al-Hasan said: (إني متوفيك) meaning death of sleep, God raised him up in his sleep. Al-Hasan said: “The Messenger of Allah (peace be upon him) said to the Jews: ‘Verily, Jesus did not die, but he will return to you before the Day of Resurrection.'”

[Tafsir-ul-Qur’an al-azim, Vol 2, page 47]

Refutation

Firstly, this is not a saying of Muhammad (S.A.W). It is not even a saying of a Sahabi (R.A). The fact that Sunnis have to ignore the Holy Quran, Ahadith, and Sahaba (R.A) to quote this is just sad.

Secondly, this narration is extremely Dai’f (weak).

Thirdly, this narration is a Mursal narration, a narration that is missing a sahabi in the isnad (chain of narrators). According to Muhaditheen (hadith scholars), any Mursal narration of Hasan Al-Basri is Dai’f.

  • Ibn Hazm rejects the Mursal hadith outright. He says that the Mursal is unacceptable, whether it comes through Sa’id bin al-Musayyib or al-Hasan al-Basri.
    • [Al-Ihkam fi Usul al-Ahkam, Vol 2, pg 135]
  • Imam Al-Dhahabi regards the Mursal of younger successors such as al-Hasan al-Basri, al- Zuhri, Qatadah, and Humaid al-Tawil as the weakest type of Mursal.
    • [Al-Muqizah, pg 40]

Even the Salafi-Najdi website IslamQA does not take this qawl as authentic.

This Hadith is extremely weak and is therefore rejected. One of the reasons for its weakness is the fact that it is a Mursal report, as al-Hasan al-BasriRA is narrating directly from the Prophet ﷺ, despite the fact that the two never met, as Hasan al-Basri was from the middle category of the Tabi’un and was not a companion of the Prophet ﷺ. Therefore, we do not know through whom Hasan al-Basri obtained this alleged saying of the Prophet ﷺ

Fourthly, this saying was directly responded to in the lifetime of the Promised Messiah(AS) during the Delhi Debate, showing that Ahmadis do not consider Mursal (Tabi narrating a statement of the Prophet(SAW)) reports as Hujjah or qat’iud dalalat in opposite to Sahih(authentic) Muttasil (connected) Marfu (A Sahabi narrating a statement of the prophet) Reports

Commentating on Mursal Riwayah “ان عیسى لم يمت وانه راجع اليكم”, Masih Maud(AS) states that Mursal Ahadith are not Qati’ud Dalalah.

ھپر آپ ابن کثیر سے یہ نقل کرتے ہیں کہ حسن سے روایت ہے کہ ان عیسى لم يمت وانه راجع اليكم یہ حدیث مرسل ہے پھر کیونکر قطعية الدلالت ہوگی ماسوا اس کے یہ بخاری کی حدیث صحیح مرفوع متصل سے جو حضرت عیسی کی وفات پر دلالت کرتی ہے اور نیز قرآن کی تعلیم سے مخالف ہے۔ پھر کیونکر سند کے لائق ہے۔

Then you quote from Ibn Kathir that it is narrated from Hasan that the saying ‘Isa did not die, and he will return to you’ (عيسى لم يمت وانه راجع اليكم) is a Mursal Hadith. So, why should it be considered as conclusive evidence? Besides this, there is a Sahih Marfu’ connected Hadith in Bukhari, which indicates the death of Prophet Isa and is also in line with the teachings of the Quran. So, why should we consider the former Hadith as reliable?

Ruhani Khazain volume 4 Al Haq Mubahasa Ludiana Page 149

Maulvi Syed Muhammad Ahsan Amrohi RA also commentated on this Hadith:


یہ بیچمدان شرح اس کی مفصل لکھ چکا اور حضرت اقدس مرزا صاحب نے ازالہ اوہام میں اور نیز ان پر چوں میں بکثرت مذکور فرمائے ہیں وہ ملاحظہ فرمائے جاویں پھر کوئی وجہ نہیں ہے کہ با وجود موجود ہونے صوارف کثیرہ کے حقیقی ہی معنے مراد لئے جاویں اور حدیث مرسل جو یکھی گئی کہ قال الحسن قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لليهود ان عيسى لم يمت وانه راجع اليكم قبل يوم القيامة – اسکی نسبت یہ گذارش ہے کہ اولا تو اس حدیث کی تخریج فرمادی جاوے کہ یہ حدیث کس کتاب حدیث میں لکھی ہے۔ ثانیا تعدیل و توثیق اسماء الرجال سب رواۃ اسناد کی کی جاوے۔ ثالثا بعد طے کرنے ان مراتب کے یہ حدیث مرسل ٹھہرے گی جو بمقابل احادیث صحاح متصل مرفوع کے جو ازالہ وغیرہ میں لکھی ہیں ساقط الاعتبار رہے گی ۔ رابعا اگر کوئی حدیث صحیح متصل مرفوع اسکی معارض بھی نہ ہو تو بھی بعد طے کرنے ان مدارج اربعہ کے حدیث مرسل کے خود حجت ہونے میں کلام ہے ۔ سب اصول کی کتابوں میں لکھا ہے فذهب الجمهور الى ضعفه وعدم قيام الحجة یہ نہیں معلوم مولانا صاحب نے اس حدیث کو ایسے مقام میں جہاں وليل قطعية الدلالت مطلوب ہے اور اسی کی بحث ہو رہی ہے کیوں مذکور فر مایا ہے۔ ایسے اقوال یا احادیث ضعیفہ جو بعض تفاسیر وغیرہ میں لکھے ہیں تو اُن کو باب اعتقادیات میں کیا دخل ہے ۔ ہیچمدان کے ایک محب مکرم اخونا المعظم جناب حکیم نورالدین صاحب ایک خط موسومہ احقر میں تحریر فرماتے ہیں کہ امام شعرانی نے طبقات کبری جلد دوم صفحہ ۴۴ میں لکھا ہے۔ وكان يقول ان علی بن ابی طالب رضی الله تعالى عنه رفع كما رفع عيسى عليه السلام وسينزل كما ينزل عيسـى عـلـيـه الســلام ثم قال الشعراني هكذا كان يقول سيدى على الخواص پس جو معنے نزول علی بن ابی طالب کے ہیں وہی معنے نزول عیسی بن مریم کے ہیں و عــلــى هـذا القياس رفع کو سمجھنا چاہیے۔ قولہ تو اب یہ آیت صارف ہوگئی آیات مذکورہ کے معنے حقیقی سے اقول یہ امر ثابت ہو چکا کہ آیات إِنِّي مُتَوَفِّيْكَ اور فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي وغيره وفات مسیح بن مریم میں نص صریح اور محکم ہیں اور آیت لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِه بسبب چند در چند ذ والوجوہ ہونے کے متشابہ ہے اور متشابہ کسی طرح پر محکم کے صارف عن الاحکام نہیں ہو سکتے اور اشارۃ النص بھی بمقابل عبارة النص کے وقت تعارض کے ساقط ہو جاتی ہے

This detailed explanation has been written by the commentator and His Holiness Mirza Sahib has also mentioned it frequently in Al-Izala Auham and in his speeches. Please note that despite the presence of various interpretations, the true meaning of the Suwarf Kaseera (Verses of Abundance) cannot be taken to mean that Isa (Jesus) is alive and will return before the Day of Judgment. The Mursal Hadith which states “Qala al-Hasan Qala Rasulullah (saws) Lil-Yahood: “Inna ‘Isa lam yamut wa annahu raja’ ilaykum qabl yawm al-Qiyamah” (“Hasan al-Basri reported from the Messenger of Allah, peace and blessings of Allah be upon him, to the Jews: ‘Verily, Isa (Jesus) did not die, but rather he shall return to you before the Day of Judgment” قال الحسن قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لليهود ان عيسى لم يمت وانه راجع اليكم قبل يوم القيامة)” is the subject of controversy.

Firstly, its source and authenticity must be established.

Secondly, the reliability and credibility of the narrators of the Hadith must be verified.

Thirdly, it must be determined at what level the Hadith is classified. If it is classified as Mursal, it should be considered unreliable compared to the Hadith that are classified as Sahih and Muttawatir, which are free from errors and discrepancies.

Fourthly even if a Sahih Marfu’ Muttasil Hadith does not go against such a Mursal Hadith, the hujjah of Mursal Ahadith is disputed. In every book of Usool it states “فذهب الجمهور الى ضعفه و عدم قيام الحجة” (“Fa dhaba al-jamhur ila dha’fih wa adam qiyam al-hujjah – The majority went to its weakness and the inability to establish the proof.”, but it is not known why Maulana Sahib has placed this hadith in a position where definite evidence (qati’ud dalalah) is required, and that is what is being discussed. Such statements or weak hadiths that are mentioned in some commentaries etc., what relevance do they have in the realm of beliefs?

. All these principles are mentioned in the books of Usul. Therefore, it is not clear why Maulana Sahib has placed this Hadith in a place where definite proof is required, and that is what is being discussed. What is the basis for including such weak statements or Hadith in matters of belief?

A devoted admirer of Haichamdan, the honorable Hakim Nouruddin, writes in a letter titled “Ahqar” (The Most Ignoble) that Imam Shu’arani wrote in his book “Tabaqat Kubra”, volume 2, page 44, that Ali ibn Abi Talib (may Allah be pleased with him) will be raised up just as Prophet Isa (peace be upon him) was raised up, and he will descend just as Prophet Isa (peace be upon him) will descend. Then Shu’arani says, “This is what my master Ali al-Khawas used to say. So the meaning of the ascent of Ali ibn Abi Talib is the same as the ascent of Isa ibn Maryam, and based on this analogy, the meaning of the ascent should be understood.”

He continues to say that the true meaning of the verses, “Verily! I am going to die” and “And when You caused me to die” and others, regarding the death of Prophet Isa (peace be upon him), are clear and conclusive. And the verse, “He will believe in Me before his death” is ambiguous due to various interpretations, and ambiguous statements cannot be used as evidence in Islamic jurisprudence. Additionally, the indication of the text becomes invalid when compared with the literal text, as there arises a contradiction.

Ruhani Khazain volume 4 Al Haq Mubahasa Ludiana Page 264

Finally, we also see that Maulana Noor-ud-Deen RA rejected the idea of Mursal Ahadith being Hujjah


جو شخص رسول اله صل اللہ علیہ وسلم کی نسبت یہ کہنا دوار تھے کہ آپ نے بتوں کی تعظیم کی ۔ ایسا شخص بیشک کافر ہے ۔ اس لئے کہ یہ واضح ہو چکا ہے کہ آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کی بڑی بھاری کوشش بتوں کا نابود کرنا تھی

ابن کثیر اپنی تفسیر میں کہتے ہیں کہ اس باب میں جتنی روایتیں ہیں یا تومرسلہ ہیں یا منقطعہ میں اور ایسی روایتیں تبت نہیں ہوا کرتیں۔ پھر امام صاحب فرماتے ہیں۔ ہم تمہیں سمجھا چکے ہیں کہ یہ تمام روایتیں محبت پکڑنے کے قابل نہیں ہیں ۔ کیونکہ اہل صحت میں سے کسی نے انہیں روایت نہیں کیا اور نہ کسی ثقہ نے سند صحیح یا سلیم متصل سے انہیں استاد

The person who claims that the Prophet Muhammad (peace be upon him) showed respect for idols is surely a disbeliever. It is clear that the Prophet’s (peace be upon him) great and heavy effort was to destroy the many false beliefs of idol worship. Ibn Kathir says in his commentary that all the narrations in this chapter are either Mursal or are Munqata disconnected narrations and such narrations do not carry any weight of evidence (hujjah). Then Imam Sahib says that we have understood that all these narrations are not worthy of being accepted as evidence of love, because no reliable scholar has transmitted them, nor have they been transmitted through a reliable chain of transmission.

Haqiaq ul Furqan Volume 4 pages 33-34
Tags:  , ,